« zpět foceni1-cover

FOCENÍ LETADEL 1 - Přístup k letadlům a základní fotorady

Letecké prostředí vždycky bylo velice atraktivním námětem, nejen pro jakýsi punc dobrodružství, který s ním je spojován, ale také proto, že jeho dostupnost z fotografického hlediska není příliš vysoká a kvalitními leteckými fotografiemi dosud ve svých databázích disponuje jen hrstka vyvolených. Pokud se také chcete zařadit mezi „vyvolené“, pak je tento dvoudílný článek určen právě Vám.
26.03.2010Praxeautor: Filip Kočí

NAJDĚTE SI „SVÉ" LETIŠTĚ

Největším úskalím tohoto foto žánru je bezesporu přístup k letadlům. Jak se k nim tedy dostat? V České republice se nám nabízí nespočetné množství malých aeroklubových letišť, jejichž hustota je poměrně vysoká, takže není problém si nějaké najít v okolí svého domova. Jejich nevýhoda však tkví v tom, že se zde létá většinou jen o víkendech a pouze za dobrého počasí. Pokud si tedy chcete být jisti, že nevyrazíte zbytečně, je dobré si na předem vytipované letiště jednoduše zavolat a zeptat se, zda se ten den dá očekávat nějaký letový provoz. (Mapku letišť ČR a telefonní čísla naleznete níže v přiložených odkazech). Piloti a personál na takových letištích bývají většinou vstřícní a vysvětlí Vám, jakým směrem a v jakých místech se bude startovat a přistávat, kde se dají pořídit nejlepší záběry a nechají vás nahlédnout do zákulisí leteckého prostředí.

Mapka letišť ČR: http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/15051999-91B1-4934-AFB9-F202D190A4A7/0/mapka.pdf

Databáze letišť ČR: http://www.aerobaze.cz/letiste/index.php

KAM ZA VELKÝMI LETADLY

Pokud se však nespokojíte s malými sportovními stroji a toužíte po větších úlovcích, můžete vyrazit na jedno našich z pěti velkých mezinárodních letišť. Na výběr máte z Ostravy, Brna, Pardubic, Karlových Varů a  pražské Ruzyně.

Provoz na prvních čtyřech zmíněných letištích je bohužel dost řídký, proto je potřeba předem navštívit jejich stránky, obeznámit se s letovým řádem a teprve pak vyrazit fotit na konkrétní hodinu. Jinak se může snadno stát, že prostojíte 3 hodiny u dráhy s naprosto prázdnou paměťovou kartou. Ale i tak se zde dají pořídit zajímavé záběry. Kromě oficiálních stránek každé z těchto letišť disponuje amatérskými stránkami leteckých nadšenců, kde se dozvíte cenné rady o fotoflecích a pravidelném i nepravidelném provozu. Zde uvádím jejich odkazy:

Brno: http://www.lktb.info/

Ostrava: http://www.lkmtspotter.estranky.cz/

Pardubice: http://lkpd.info/

Karlovy Vary: http://www.lkkv.info/

RUZYNĚ, MEKKA ČESKÝCH AIRSPOTTERŮ

Na závěr výčtu jsem si nechal pražskou Ruzyni, letiště bezesporu nejzajímavější, a to jednak z hlediska atraktivity zde se vyskytujících strojů a jednak z hlediska frekvence přistávajících letadel. Setkáte se tu s dopravními letadly nejrůznějších typů a velikostí, z nichž k největším lákadlům patří Boeing 747 Jumbo-jet. Když letiště navštívíte ve správnou chvíli ranní či odpolední špičky, kdy se frekvence přistání zvyšuje až na jednou za dvě minuty, máte se s foťákem co ohánět. Níže naleznete několik velice užitečných odkazů pro zdejší focení.

Ruzyňské letiště nabízí hezkou řádku fotofleků prověřenou generacemi českých i zahraničních airspotterů. Jejich úplný výčet včetně přiloženého plánku, návodu, jak se na ně dostat a náhledů fotografií naleznete zde:

http://www.planes.cz/lite/PRGfoto.php

Pokud si budete chtít předem ověřit, která dráha je v používání, můžete tak učinit na základě informace ATIS uvedené v následujícím odkaze. (Je to číselná položka za „RUNWAY IN USE“)

http://atis.tovara.cz/atis.php?in=lkpr

Jestliže se nespokojíte s „běžným“ provozem airbusů a boeingů a toužíte po nějakém větším či zajímavějším úlovku, navštivte následující odkaz. Zde je uveden výčet plánovaných návštěv zajímavých strojů:

http://www.planes.cz/cs/expected-prg/

VÝBĚR FOTOSTANOVIŠTĚ

Nyní k samotnému focení. Základem je, vybrat si správný fotoflek s ohledem na světlo. Po příjezdu na letiště je potřeba zjistit si dráhu v užívání (ať už předem přes ATIS nebo vizuálně na místě). Dráha v používání se většinou nemění a letadla vždy startují i přistávají jedním a tím samým směrem. Takže pokud se postavíte ke správnému prahu dráhy, budete moci fotografovat jak stroje přistávající, tak stroje pojíždějící ke vzletu. Když už znáte dráhu v užívání, je potřeba zhodnotit světelné podmínky. Tak jako u mnoha dalších fototémat je u letadel žádoucí fotit se světlem v zádech, čili postavit se na tu stranu dráhy, abychom fotili bok letadla nasvícený sluncem (pakliže se nesnažíte o záběr v protisvětle).

POTŘEBNÉ VYBAVENÍ

Každý správný fotograf ví, že pro získání hezkého snímku se musí něco obětovat. Totéž platí i při focení letadel. Počítejte s tím, že přístupové cesty na nejlepší fotofleky bývají často bahnité, jen málo z nich je dosažitelných po zpevněné cestě nebo autem. Některé záběry jsou dokonce fotitelné pouze ze stromů. Takže sáčko a městská vycházková obuv nebývá při lovu letadel šťastnou volbou.

Co se týče fototechniky, tak tady asi nejdůležitější je volba správného objektivu se vhodnou ohniskovou vzdáleností. Ta je pak samozřejmě závislá na tom, jak blízko se ke strojům dostanete. Na místech, kde si můžete na letadlo skoro sáhnout, jako jsou aerokluby nebo letecké dny, můžete pořídit efektní záběry s rybím okem, obecně se ale na letadla hodí spíše delší ohniska, od 150mm výše. Pokud disponujete ohnisky nad 400mm, můžete zkusit fotit přelety dopravních letadel „čmárajících“ po obloze nad vašimi hlavami. Naši republiku totiž mnohdy přelétají  velice zajímavé stroje, gigantickými dvoupatrovými Airbusy 380 počínaje a americkými vojenskými transporty konče.

Na závěr prvního dílu bych rád zdůraznil, abyste nepřeceňovali rozlišení svého aparátu, pokud letící letadlo na vašem displeji zabírá čtvrtinu jeho šířky, skočte si pro delší objektiv nebo se dostaňte blíže k focenému objektu. Přílišné ořezy většinou nedopadají dobře.

Příští týden se ve druhém díle tohoto článku setkáte s radami a tipy pro zajímavější letecké záběry.

Foto všech snímků: Autor

Autor: Filip Kočí
Další články autora [všechny články autora ]

Líbil se Vám článek? Hodnoťte jako ve škole:

1 2 3 4 5     hodnocení: 1.65, hodnoceno: 55 krát.

tisknout
Sdílet
 

Magazine / Články / Praxe / FOCENÍ LETADEL 1 - Přístup k letadlům a základní fotorady