« zpět pernyden-cover

Těžký den: Jak se při práci nezničit

Připravili jsme pro vás pár velmi jednoduchých tipů, jak s miniaturními úpravami zvyků udržet vaše tělo i mysl v pohodě před, při i po náročném focení.
28.10.2009Praxeautor: Laura Kratochvílová

Na place jste od úsvitu do soumraku. Nebo od soumraku do úsvitu, v horším případě. Místo žaludku máte tvrdý kámen, třikrát do hodiny na někoho nervózně vyjedete, vaše tělo už vám posílá jen jediný podprahový vzkaz: spát, spát, spát… Příště už to nenecháte zajít tak daleko, slibujete si v duchu.

Nevypijete sedm espres, vyspíte se déle než dvě hodiny, pozřete něco, co bude oběd připomínat aspoň vzdáleně. Příště bude na vašem place vládnout vlídná a klidná atmosféra. A příště se z dvoudenní zakázky nebudete vzpamatovávat dva týdny. Vězte, že ono „příště“ už je tu. A že naše tipy jsou tak jednoduché, že na žádné další „příště“ už se nebudete moci vymlouvat.

Vaše tělo potřebuje nejen, abyste mu dodávali energii, ale aby to navíc byla energie, jejíž zpracování mu nesebere víc, než mu dodá. Nemáte-li čas, nemusíte jíst třikrát denně, ale dvakrát byste to zvládnout měli. Vyvarujte se toho, co zabere příliš trávení – zůstane vám tak energie, kterou pak nebudete muset dohánět kávou, nesmyslně silným čajem nebo cukrem, jenž po rychlém nakopnutí způsobuje propad hladiny energie, tedy únavu, kterou pak řešíte hádejte čím? Správně: kávou, nesmyslně silným čajem nebo cukrem.

Řiďte se okřídleným „Snídej sám, obědvej s přítelem, večeři dej nepříteli“.

Jinými slovy dejte si pořádnou snídani v podobě kaše. Kaše je skvělá tím, že vás nasytí, ale je „předžvýkaná“, takže tělo nemá práci navíc s jejím štěpením a krev vám tak zůstane v mozku místo v žaludku. Příprava ovesné kaše trvá deset minut, takže se nemůžete vymlouvat na čas. Stačí rozvařit ve vodě ovesné vločky (v poměru vločky : voda 1 : 3) spolu s oříšky, semínky, ovocem či sušenými plody.

V době náročného focení k obědu volte raději bezmasé jídlo, které není ani moc tučné, ani moc kořeněné. Smažený sýr s tatarkou nebo pizza tedy nejsou nejvhodnější náhražkou. Sežeňte si předem telefon na dobrou donáškovou službu nebo si zabalte balíček sebou.

Pokud máte nutkavou potřebu sladkého, volte cokoli bez cukrů.

Mějte v kapse balíček fíků, datlí nebo rozinek. Do druhé kapsy si strčte jablko a hrst mandlí nebo lískových oříšků (nepražených a bez soli). Dodají vám dostatek energie, aniž byste museli přerušovat práci.

Musíte-li vynechat některé z jídel, vzdejte se večeře.

To vám zajistí dobrý spánek. Pokuste se opravdu dodržet jídelní režim snídaně – oběd a vyvarovat se zvyku, kdy celý den nejíte a o půlnoci si z hladu dáte steak. To už je lepší jít spát hladový a počkat si na pořádnou snídani.

Pomáhejte tělu udržovat příjemnou teplotu tím, co konzumujete.

Podle čínské medicíny, která pracuje s principy jin a jang, například čaj i káva ochlazují tělo a to i v případě, že je pijete teplé. V chladný den se jimi zkuste nepřepít a místo toho si raději připravit do termosky zázvorový čaj povařený s celou skořicí, které naopak vnitřně ohřívají.

Dejte si po obědě „dvacet“.

Výraz „dvacet“ se používá proto, že přesně tolik minut vám stačí k obstojnému odpočinku. Podle ajurvédské medicíny je spánek po obědě jednou z důležitých věcí pro dlouhý a zdravý život. Zbavte se konceptu, který vám našeptává, že dát si na place dvacet minut šlofíka je naprosté sci-fi – není. Zalezte si do auta, za plátno, do šatny… Bude-li se někdo podivovat, vysvětlete mu, že těchto krátkých dvacet minut vám zkrátí odpolední šichtu až o několik hodin, protože budete soustředěnější, klidnější a výkonnější. Třeba ani neusnete, ale aspoň na dvacet minut vypněte.

A pamatujte si, že není moudré vědět, ale vědět a chovat se podle toho. My víme, že víte, co byste měli dělat. Tak to dělejte :)

Článek patří do seriálu
  1. Těžký den: Jak se při práci nezničit právě čtete
Autor: Laura Kratochvílová
Další články autora [všechny články autora ]

Líbil se Vám článek? Hodnoťte jako ve škole:

1 2 3 4 5     hodnocení: 1.82, hodnoceno: 38 krát.

tisknout
Sdílet
 

Magazine / Články / Praxe / Těžký den: Jak se při práci nezničit