« zpět larry-sultan-larry-sultan-17

Americký sen Larry Sultana

09.07.2010Osobnostiautor: Jiří Mrázek

Koncem minulého roku prolétla médii zpráva o úmrtí Larryho Sultana. Možná jste ani nezaznamenali odchod jednoho z podstatných tvůrců moderní fotografie. Právě on je považován za jeden ze základních kamenů fotografie s veškerými konotacemi, dvojznačností a dalšími vrstvami, které dnes bez důraznějšího povšimnutí akceptujeme.
Na jeho práci je vidět, jak se fotografie ve druhé polovině 20. století měnila. Přestala být jen dokumentujícím nástrojem a stala se svébytným uměleckým odvětvím.
Nejedná se jen o umění. To, co bylo, například jako nějaké dílo zprvu určeno pro dejme tomu malou hrstku zasvěcených, se často rozšíří. A principy, které byly jednou považovány za revoluční se časem omelou a stane se z nich spotřební zboží konzumované většinou.

Larry Sultan (1946-2009) se narodil v Broolynu (New York), ale vyrůstal v San Fernando Valley v Los Angeles. Z vertikálního (bydlí se ve vysokých domech s byty nad sebou) New Yorku s velkým tlakem na trh práce se jeho rodina s vidinou lepšího života přesunula do slunně horizontální (domy jsou většinou jednopodlažní) Kalifornie. Larry Sultan studoval politické vědy na univerzitě v Santa Barbarě a později dosáhl magisterského titulu v oboru výtvarná umění na univerzitě v San Franciscu. Ve své práci se Sultan zabývá kulturním fenoménem Jižní Kalifornie, který často můžeme v rámci Ameriky považovat za ukazatele obecnějšího vývoje a nadějí. Na jeho vlivném raném souboru Evidence z roku 1977 spolupracoval se spolužákem z univerzity Mikem Mandelem. Sultan a Mandel následně spolupracovali na několika uměleckých projektech, které dále reflektovaly současnou americkou kulturu. V roce 1992 Sultan představil svůj další soubor Pictures from Home (Obrazy z domova), který se zaměřuje na pojmy domova a rodiny skrze své vlastní fotografie, jeho deníkové zápisky a obrazy z domácího videa, které natáčel jeho otec. Esence domova se objevuje i v sérii nazvané The Valley (Údolí). Zde se jedná o zcela jiný pohled na domácí prostředí. V roce 2004 se Larry Sultan vrátil do té části Kalifornie, kde pár let předtím nafotil Pictures from Home a zde pracoval na posledním projektu Homeland. Homeland se nejvíce zabývá ”americkým snem”, který je právě s Kalifornií nejvíce spojován.
Od roku 1980 byl Larry Sultan profesorem na California College of the Arts in San Francisco. Kromě edukační činnosti pracoval například pro New York Times Magazine, Wallpaper, W Magazine nebo Vanity Fair. Jednu z posledních kampaní nafotil pro italskou značku Bottega Veneta.

Do světa fotografie se Larry Sultan uvedl sebevědomě. Společně s kamarádem ze sanfranciského Institutu umění vydali v roce 1977 útlou publikaci, obsahující padesát devět černobílých fotografií doprovázenou výstavou v Museum of Modern Art v San Franciscu. Ani jeden ze snímků nebyl dílem ani Sultana ani Mika Mandela.
Evidence, jak byla knížka pojmenována, byla výsledkem zhruba tříleté práce obou fotografů a stala se důležitým bodem ke vzniku ustálení fotografie nejen jako média s prvnějším informačním nábojem.
Sultan s Mandelem prohledávali soubory a archivy více než sta amerických vládních agentur, vzdělávacích institucí a korporací, jako je například Bechtel Corporation, General Atomic Company, Jet Propulsion Laboratories, policejního oddělení v San José a dalších.
Původní snímky, které oba shromáždili, sloužily jako doklady a záznamy o činnosti a situacích: scény z trestné činnosti, leteckého inženýrství, z různých testů a průmyslových experimentů. Z neuvěřitelného množství, přes dva miliony obrázků, Mandel a Sultan pečlivě vybrali kolekci padesáti devíti snímků.
Oněch padesát devět obrazů, které kdysi měly funkční účel ve “svém” světě, bylo připraveno o své vysvětlující popisky a institucionální kontexty, a bylo prezentováno jako výrazné artefakty. V tomto novém prostředí tyto snímky zobrazují mystické a pochybné rituály nelidské kultury, nejednoznačné hodnoty.
Princip vytržení z kontextu se ve fotografii nesčetněkrát opakuje, autorský přínos je zde neoddiskutovatelný. Je to právě autor, kdo kormidluje pomocí vztahu jednotlivých fotografií v moři významů. Larry Sultan společně s Mike Mandelou byli jedněmi z prvních takovýchto lodivodů. Fotografii se otevřely nové obzory .

Nit spojující celé následující dílo Larry Sultana je “americký sen”, iluze a fenomén současně. Otec Larryho, Irving se rozhodl přesídlit s celou rodinou z New Yorku do Los Angeles. Iluze, která v padesátých letech byla tak silná, že se lidi jako Irving Sultan nerozpakovali odjet, aniž by měli jistotu ubytování nebo práce. Z podomního prodejce se Irving Sultan vypracoval na viceprezidenta velké společnosti a s rodinou se mohl zařadit do široké střední třídy. Sen se rozplynul v momentě, kdy dostal z práce výpověď.

Další projekt Larryho Sultana nebyl odtažitě neosobní, nešlo o to probrat se cizí minulostí (fotografiemi). V Pictures from Home se Larry Sultan zaměřil na vlastní rodinu a její život. Přes deset let fotil své rodiče, zástupce oné (kdysi) mocné třídy, najednou stářím vykolejené. Vznikla nepokrytecká kritika reality, kterou ve Státech denně prožívají tisíce rodin. Kromě knihy byla připravena i výstava, (která se stala podstatnou součástí výstavy Pleasures and Terrors of Domestic Comfort v newyorském Museum of Modern Art v roce 1991). Mozaika expozice Pictures from Home nesestávala jen ze zářivých fotek rodičů, ale i z přefocených záběrů z rodinných videí, natáčených otcem Irvingem. Podstatnou součástí byly i texty, které pro účel výstavy sepsali Larry, jeho matka i otec.

Místo, kde Larry Sultan vyrůstal (San Fernando Valley) se nachází nedaleko Hollywoodu. Podobně jako v této Mekce filmu se i zde usídlil filmový průmysl. Na filmy, pro které zde nebyly stavěny nákladné ateliéry, ale které se natáčely v rodinných domech, speciálně k tomuto účelu pronajímaných, pravděpodobně nepůjdete večer do kina se svou drahou polovičkou.
Zbytky Amerického snu pomalu mizí. Údolí San Fernando se stalo oblíbenou lokalitou tvůrců pornofilmů. Interiéry, kde se filmy natáčejí se nachází v rodinných domech, kde za normálních okolností bydlí lidé, spí děti a na koberci u obří televizní obrazovky v klidu odpočívá pes. Na fotografiích ze souboru The Valley (2004) nejsou podstatná nahá těla,objevující se většinou jen okrajově. Důraz je kladen jednak na osoby, které se natáčení účastní, a také na banální momenty a situace, které si za pornofilmem nepředstavujeme. A konzumenti oněch filmů představovat ani nepotřebují. Něco jako momentky z „Filmu o (porno)filmu“.
Druhou rovinou jsou pozůstatky po původních obyvatelích. Obrazy na zdi, rodinné portréty na komodě, dětský pokoj, osobní maličkosti, které ušly pozornosti před tím, než byl dům přenechán svému komerčnímu účelu.

Fotografie z cyklu Pictures from Home a The Valley se svým stylem staly inspirací pro řadu autorů. V sérii Evidence zavedl Sultan pozornost fotografů do archivů, dodal jim odvahu nejen fotit, ale i s fotografií samotnou pracovat. Výspa, která byla většinou vyhrazena kurátorům se rozšířila. Ve dvou následujících souborech se kromě informace objevuje i zajímavá kinematografická složka, výrazněji samozřejmě u The Valley (použití filmové osvětlovací techniky, kterou s tvůrci filmů sdílel).

Posledním projektem Larryho Sultana je soubor nazvaný Homeland (2007 – 2009). Filmu se blíží nejen estetikou, ale i (ne)herci, které si Larry Sultan pro toto najal. Na fotografiích se objevují námezdní dělníci, migranti, kteří se do Ameriky vydali za lepším životem. Bohužel ten “lepší život” spočívá v každodenním vyčkávaní na parkovišti u supermarketu.
Larry Sultan se kromě fotografa stal i režisérem. Námětem jsou jeho vlastní vzpomínky na rodinný život a interpretace zkušeností “herců”, většinou Mexičanů, na život ve zvoleném exilu.
Důležité jsou i lokality, kde snímky vznikly. Místa, která Larry Sultan vyhledával jako dítě: prázdná pole za supermarketem, zanedbaný břeh řeky, která protékala za domem jeho rodičů v San Fernando Valley.
Bezpečná místa, která nikomu nepatřila, a o která se nikdo nestaral. Zákoutí, kde se jako dospívající schovával před soudy jiných (dospělých).
Homeland má daleko k idylce, objevují se zde konstrukce plné nejasností, které odkazují na propast mezi fotografií a realitou.

Celé dílo obsahuje přes svou zdánlivou členitost dvě jasné linie, které protínají a spojují ne všechny jeho fotografie, ale soubory. Jedna přímka by se dala popsat slovem „deziluze“. Iluzí, kterou Larry Sultan neguje je „americký sen“, ve kterém byl vychován. A druhá z přímek je domov, lakonický, většině z nás povědomý pojem.
Tato osobní zkušenost, to, že veškeré experimenty provádí sám na sobě a opravdovost, dodává jeho dílu hodnotu. Larry Sultan porovnává a zkoumá reálný život s životem vysněným.

Larry Sultan zemřel ve věku šedesáti tří let dne 13. prosince 2009.
 

Autor: Jiří Mrázek
Další články autora [všechny články autora ]

Líbil se Vám článek? Hodnoťte jako ve škole:

1 2 3 4 5     hodnocení: 2.18, hodnoceno: 17 krát.

tisknout
Sdílet
 

Magazine / Články / Osobnosti / Americký sen Larry Sultana