« zpět yann-main

Letající fotograf Yann Arthus-Bertrand

Mnoho fotografů se kromě toho, že „loví“ okamžik, či nějaký objekt, snaží svými obrazy něco sdělit, podat svědectví nebo předat poselství. Pokud přejdeme umění, konkrétně konceptuálněji zaměřenou fotku, napadne nás pravděpodobně dokument, který je převážně jen o sledovaní a podávání svědectví. Fotografie člověka, o kterém pojednává tento článek, nejsou zcela jistě díly konceptuálními, jsou to snímky širokou veřejností velmi dobře vnímány a hodnoceny. Jsou velmi lehce čitelné. Do jisté míry se v souvislosti s nimi dá mluvit o dokumentu, dokumentují stav prostředí, ve kterém žijeme.
19.05.2010Osobnostiautor: Jiří Mrázek

Fotograf Yann Arthus-Bertrand si za svůj cíl nevytyčil nic menšího, než svými snímky a v poslední době i filmem upozorňovat na to, jak my lidé, nejinvazivnější ze všech druhů na Zemi, tuto námi obhospodařovanou planetu měníme. Chtělo by se dodat k obrazu svému, ale v mnoha případech je pravdou bohužel pravý opak. Jsme sami proti sobě, vidina rychlého zisku naši společnost zaslepuje. Mottem celého konání Yanna Arthus-Bertranda je udržitelný rozvoj. Tuto smutnou pravdu nám již přes třicet let Yann Arthus-Bertrand opakuje pomocí fotografií, zobrazujících z ptačí perspektivy následky našeho krátkozrakého snažení na Zemi.

Yann Arthus-Bertrand se narodil v roce 1946 v rodině renomovaného zlatníka Claude Arthus-Bertrand a jeho manželky Michel-Ange Marion. Jeho sestra Catherine je jedním z jeho nejbližších spolupracovníků.

Už v sedmnácti letech pracoval jako asistent režie, poté se příležitostně živil jako herec. V roce 1967 od filmového průmyslu definitivně odešel a začal pracovat v přírodní rezervaci Château de Saint Augustin ve francouzském Château sur Allier. Ve svých třiceti letech opustil Francii a odcestoval se svou ženou do keňského parku Massai Mara pozorovat a zkoumat lvy. Zde ho okolnosti přivedly jak k fotografii, tak i k létání.

„Fotografii jsem opravdu začal používat zhruba před třiceti lety (1976). Každodenně jsme se ženou pozorovali a studovali rodinu lvů v národní rezervaci v Keni. Fotografie byla jen jedním z nástrojů mého výzkumu; pomáhala mi tlumočit výsledky mého pozorovaní. Skrze fotografii jsem prožíval svou vášeň pro zvířata a přírodu: lvi pro mne byli učiteli, naučili mne všechno co vím o fotografii.”

Počátky Arthus-Bertrandovy vášně pro létaní jsou podobně prozaické a jsou spojeny také s výzkumem v Keni. Aby mohli v rezervaci pobývat a měli z čeho financovat bádaní, tak se Yann Arthus-Bertrand stal pilotem horkovzdušného balonu, ve kterém létal nad rezervací s turisty.

Do Francie se vrátil v roce 1981, o dva roky později vydal knihu fotografií Lions a stal se novinářem, reportérem a hlavně fotografem specializujícím se na sport, přírodu a leteckou fotografii pro magazíny jako Paris Match , Geo, Life nebo National Geographic. Jako fotoreportér se účastnil desetkrát rallye Paris-Dakar. Každoročně publikoval knihu o Rolland Garros, francouzském tenisovém turnaji. A mimo mnoho dalších aktivit spolupracoval například s bioložkou Dianou Fossey při jejím výzkumu goril ve Rwandě.

Inspirací v jeho snažení mu byl švýcarský fotograf Georg Gerster.

V devadesátých letech, pod patronací UNESCO, začal ambiciózní projekt The Earth from Above - vytvořit obrazovou banku země viděné shora. Cílem projektu pojmenovaném „Země ze shora“ bylo vytvořit obrazové záznamy pro nynější a budoucí generace, zaznamenat stav naší planety na přelomu 20. a 21. století. Systematickému dokumentovaní naší planety z ptačí perspektivy předcházelo založení agentury pro leteckou fotografii ALTITUDE v roce 1991.

 

Rozměrná kniha fotografií The Earth from Above vyšla v roce 1999 a se skoro třemi miliony prodaných exemplářů se stala jednou z nejprodávanějších ilustrovaných knih. Projekt The Earth from Above nebyl prezentován jen v uvedené knize. Výběr fotografií bylo možné shlédnout na více jak stovce výstav pod širým nebem. V České republice jsem měli možnost prohlédnout si tyto velkoformátové obrazy na pražské Kampě.

Souběžně se Yann věnoval i dalšímu projektu, tentokrát si za cíl svého objektivu vybral přírodu člověkem pokořenou, spoutanou a s člověkem spolupracující. V cyklu Good Breeding fotil, jak v interiéru, tak i venku, vždy s plátěným pozadím hospodářská a domácí zvířata . Snímky z tohoto souboru vyšly v několika tématických publikacích - Good Breeding, Horses, Dogs...
Směr vývoje Yannovy práce se ale stále více profiloval. Sám o sobě poznamenal: „Byl jsem přesvědčený ekolog, ale stávám se stále více rozhodným humanistou.” Již The Earth from Above bylo jistým druhem apelu, výstavu vidělo na celém světě přes sto třicet milionů diváků, což není rozhodně zanedbatelné množství. Poselství se zde ještě liší od dalšího Yannova projektu, objevují se zde sice například fotografie tanků ponechaných svému osudu po válce v Perském zálivu, ale jinak jsou zde místa „pozitivně” zajímavá.

 

V průběhu focení The Earth from Above se Yann pochopitelně dostal do kontaktu s lidmi, domorodci, usedlíky, lidmi z měst, kočovníky. Každý se svou vlastní filozofii, každý s neopakovatelnou osobností. Z toho vzešlo logické pokračování fotografií dokumentující povrch naší planety. Na projektu 6 billion Others se účastnila šestice režisérů, kteří procestovali sedmdesát pět zemí a vytvořili galerii pěti tisíc video rozhovorů s „ostatními” (angl. „Others”). Kladeny byly triviální otázky tipu „Co pro vás znamená láska?”, „Co jste se naučili od svých rodičů?”.

Dalším podstat

ným datem je 1. červenec 2005, kdy Yann Arthus-Bertrand založil GoodPlanet, neziskovou organizaci zabývající se životním prostředím.


 

V roce 2006 se Yann Arthus-Bertrand podílel na dvou významnějších projektech. Jednak natočil pro francouzskou televizi seriál o zemědělství Vu du ciel (Viděno shora) vysílaný v prosinci 2007 a v ten samý rok vydal i knihu leteckých fotografii Alžírska. Snímky v této knize jsou unikátní už jen z toho důvodu, že Yann Arthus-Bertrand byl první, kdo dostal dovolení od tamější vlády pořizovat letecké snímky.

Poslední a nejzásadnější věc, ve které se prolínají všechny roviny Yannovy práce, je loni dokončený a do kin uvedený film nejdříve s názvem Boomerang. Název se v procesu natáčení změnil na Home a pod ním byl i 5. června 2009 uveden do distribuce ve 181 zemích světa. Tento dokument navazuje na pozorovaní stavu Země v souvislostech s lidským druhem. Film produkovaný Lucem Bessonem je v zásadě o dopadu působení lidské rasy na planetu Zemi. Film nemá jen zajímavý námět, pozoruhodný je i přístup tvůrců k jeho šíření. Podobně jako výstavu The Earth from Above, která je v každém městě instalována na věřeném prostranství a je přístupná zdarma, je i film Home k dispozici zcela zdarma. Je jasné, že pokud na film není uvalena žádná finanční zátěž, snáze se dostane k širšímu publiku. Dokument je šířen pod licencí Creative Commons. Film je volně ke shlédnutí na Youtube a nebo si ho lze v HD rozlišení stáhnout z internetu. Home není rozhodně žádným nízko rozpočtovým snímkem, jeho výroba přišla na 12 milionů dolarů.
Závěrem by bylo zajímavé zmínit jakou techniku Yann Arthus-Bertrand při své práci používá. Začneme-li od konce, dokument Home byl natáčen z helikoptéry kamerou Cineflex. Co se fotografovaní týká, tak na oficiálním webu Yanna Arthus-Bertranda je velmi detailní popis jím používaného vybavení, jeho fotoaparáty a objektivy jsou výhradně značek Canon a Pentax. Vzhledem k fotografovaní z výšky a dálky je jasné, že Yann musí používat širokou škálu objektivů od širokoúhlého 14mm až po 500mm. Pokud fotí na film, tak výhradně na Fuji. V poslední době už předpokládám, že jen výjimečně studiové portréty s Pentaxem 645N s objektivy 120 a 45/85mm.

 

Za své zásluhy byl Yann Arthus-Bertrand v roce 2006 zvolen do francouzské Akademie výtvarných umění.

Autor: Jiří Mrázek
Další články autora [všechny články autora ]

Líbil se Vám článek? Hodnoťte jako ve škole:

1 2 3 4 5     hodnocení: 1.65, hodnoceno: 26 krát.

tisknout
Sdílet
 

Magazine / Články / Osobnosti / Letající fotograf Yann Arthus-Bertrand