« zpět blesky-cover

Jak vybrat správná světla - část druhá

V minulém díle tohoto miniseriálu jste se dozvěděli, jaké výhody a nevýhody má použití malých systémových blesků a jak se některým nevýhodám dá vyhnout. V tomto díle si rozebereme, jak postupovat při výběru 'velkých' záblesků - ať už pro focení venku nebo ve studiu.
29.01.2010Praxeautor: Stanislav Petera

Jsou dvě věci, o kterých jsem se v předchozí části nezmínil. První z nich je (ne)možnost modelovat světlo. U malých systémových blesků máme jen velmi malou možnost ovlivnit, jaké světlo dostaneme. Existují sice různé 'mini-softboxy', v praxi jsou ale téměř k ničemu. Jediné použitelné (alespoň pro mě) varianty tedy jsou:

  1. Tvrdé světlo přímo z blesku napřímo (ideální na svícení sportovců nebo jako protisvětlo)
  2. Tvrdé světlo z malého stříbrného deštníku (používám bez problému jako náhradu Beauty Dishe jako hlavní světlo u módních foceni)
  3. Měkké světlo z velkého bílého deštníku (které je k nerozeznání od světla ze softboxu)

Výběr se může zdát omezený, ale prakticky pokrývá 90% všeho, co jsem kdy potřeboval.

Druhá věc je pak malý výkon kompletu, postaveného ze systémových blesků. To v praxi znamená, že pokud chcete, aby vaše světlo bylo ve scéně výrazně silnější, než slunce, jste omezeni na východ a západ slunce nebo podmračený den. V pravé poledne ostré slunce  'nepřeblesknete'.

Fáze 2: Studiová technika

Toto byly dva z hlavních důvodů, proč jsem se rozhodl si pořídit velké záblesky. Bral jsem to v té chvíli jako investici do budoucna, takže jsem nechtěl šetřit a vybral jsem si (na základě doporučení známých) systém Bowens. Konkrétně to byla hlava Gemini 750 Pro s bateriovým generátorem TravelPak od pana Šedy (Ades.cz), stativ a softbox. Přikoupil jsem si ještě noname čínský rádiový odpalovač (investice dalších 10.000,- do profesionálního rádia se mi v té době zdála přehnaná (což byla ovšem zásadní chyba, jak jste se mohli dozvědět už v minulém díle)) a celý komplet se vešel do 30.000,-. Světlo bylo robustně stavěné, rychlé, 100% spolehlivé a neuškodilo mu ani několik pádů ze dvou a více metrů (krom rozbité pilotky, ale ta stojí +-100,-). Až jsem se divil. Byl jsem spokojený, focení fungovalo, světla byla spolehlivá a postupně jsem si přikoupil ještě další dvě.

Za zmínku stojí prodávající pan Šeda - patří totiž k velmi ohroženému druhu spolehlivých a své věci znalých obchodníků. První zásadní (a pro mě překvapivou) věcí je, že na světla poskytuje doživotní záruku. Ano, doživotní. U světel, která jsou dlouhodobou investicí opravdu věc k nezaplacení. Dokázal mi také poradit, některé věci oprávněně rozmluvit a některé naopak doporučit. Třešničkou na dortu však bylo, že když se vyskytl problém se světlem den před focením, dokázal mi obratem půjčit nové. Když se focením živíte, věc k nezaplacení.

Světla Bowens mi vydržela asi dva roky. Nakonec jsem měl 3 světla, 2 baterky a nepřeberně příslušenství. Cena, kterou jsem za vše zaplatil byla někde mezi 120-150.000 Kč. Přes všechny zmíněné vyhody ale bylo i několik věcí, které mi vadily. První byla samozřejmě váha. Tam, kde jsem si předtím nosil všechno v pětikilové brašně přes rameno, teď najednou celý komplet vážil přes 50 kilo. Vzhledem k tomu, že jsem byl zvyklý fotit dost často v horách nebo přírodě, to nebylo příliš optimální. Přidejte ještě zimní focení ve 2m sněhu a vánici a rozpočet, který neumožňuje asistenta - výsledek byl týden zotavování po každém dni takového focení. Druhou věcí, která mi ale začala vadit až postupně, bylo pomalé dobíjení baterek. Občas se mi stávalo, že jsem musel na nabití čekat ve chvíli, kdy modelka už byla buď rozehřátá a rozpohybovaná, nebo v nějaké krkolomné póze a říkat jí 'vydrž, nabíjíme blesky' mě po čase přestalo bavit. Posledním zádrhelem pak byly čínské rádiové odpalovače, které se ukázaly být zásadně nespolehlivé. První měsíc sice většinou fungovaly, potom ale přestaly buď fungovat vůbec, nebo je odpalovaly kolem-jedoucí taxíky. Nic příjemného.

Problém s váhou se mi podařilo vyřešit zaprvé pořízením asistenta s autem, zadruhé odmítáním focení, kde na něj nebyly peníze. Zdraví mám nakonec jen jedno :) O řešení odpalování jsem psal už minule, takže se nebudu opakovat. Mým posledním problémem tedy zůstalo jen pomalé dobíjení a pocit, že stále ještě nemám to nejlepší, co bych mít mohl a že moje fotky jsou tedy omezeny technickými možnostmi.

Ovlivněn záznamy z backstage focení světových fotografů jsem se rozhodl, že postoupím ještě o krok výš a pořídím si záblesky Profoto - což byla investice v řádu zhruba 800.000,-. Zda se vyplatila nebo ne se ale dozvíte až v dalším dílu seriálu, kde si také vše shrneme.

Článek patří do seriálu Jak vybrat správná světla
  1. Jak vybrat správná světla - část první
  2. Jak vybrat správná světla - část druhá právě čtete
  3. Jak vybrat správná světla - část třetí
Autor: Stanislav Petera
Další články autora [všechny články autora ]

Líbil se Vám článek? Hodnoťte jako ve škole:

1 2 3 4 5     hodnocení: 1.67, hodnoceno: 52 krát.

tisknout
Sdílet
 

Magazine / Články / Praxe / Jak vybrat správná světla - část druhá