Jak vybrat správná světla - část první
Fáze 1 - Začínající fotograf (případně ultra-mobilní fotograf)
Jako většina reklamních/módních fotografů jsem prošel v práci s blesky několika fázemi. Ta první byla velmi chudá - rozpočet jsem měl omezený, focení bylo koníček, u kterého jsem nevěděl, jestli vydržím. Fotil jsem už nejakou dobu kamarády a kamarádky (s první zrcadlovkou - Nikonem D70) a rozhodl jsem se, že pokud chci být módní fotograf, musím mít aspoň jeden blesk. Šel jsem se tedy poradit za odborníky a hodný pán ve Foto Škoda mi vysvětlil, že záblesky jsou drahé, nepřenosné a pokud nemám ateliér, tak skoro zbytečné. Jako náhrada za ně by mi ale mohl stačit systémový blesk odpalovaný interními záblesky a vestavěným infra vysílačem. Koupil jsem tedy na jeho radu SB600, stativ, kloub pro připojení ke stativu a deštník. Celý systém (1x lehký stativ, 1x deštník, 1x kloub na uchycení) byl lehký, vešel se mi do batůžku a mohl jsem od té doby fotit kamarády i první modelky v lese po západu slunce, své světlo jsem si nosil s sebou.
Tento systém měl několik zásadních výhod a několik zásadních nevýhod. Výhodou byla váha a přenosnost - nepotřeboval jsem žádné auto, žádné asistenty a mohl jsem s modelkami vesele šplhat po kopcích. Druhou výhodou pak byla cena - celý komplet nestál víc než 10.000,-. Bohužel, našly se i nevýhody: tím, že blesk byl lehounký (kolem 500g), stativ také a deštník chytal vítr (zvlášť při focení na otevřených prostranstvích nebo třeba v metru), dost často všechno padalo na zem. Blesk to většinou přežil bez úhony, deštník bohužel nikoliv, takže jsem ho musel často měnit. Druhou zásadní nevýhodou pak bylo, že odpalování přes IR a interní záblesk je nespolehlivé a vyžaduje buď přímou viditelnost foťák-blesk nebo pološero/tmu. Jinak se záblesk neodpálí. To je ale v některých případech omezující a někdy mi to i zabránilo udělat fotku, jakou jsem chtěl.
Postupně jsem nakoupil ještě další dva malé systémové blesky se stativy a deštníky. Celý systém byl pořád ještě skladný a lehký, ale použitelnost klesala s tím, jak mi vítr shazoval deštníky a odpálení blesků bylo spíše dílem náhody než něco, na co bych se mohl spolehnout.
Tento systém jsem z výše uvedených důvodů opustil a přešel na velké blesky. I ty mají ale své nevýhody a nyní se k němu ale vracím, s několika změnami, které z něj udělají plnohodnotnou alternativu 'velkých' blesků.
První zásadní věc je výběr blesků. Značkové systémové blesky Canonu i Nikonu jsou pro tento účel zbytečně drahé a umí věci, které nepotřebuji (TTL) - při focení s více blesky si intenzitu nastavuji ručně. Lepší varianta jsou tedy manuální blesky s vyššími směrnými čísly - klidně z bazaru - například od firmy Metz - jejich cena nepřesáhne 2-3.000/ks. Tím bychom měli vyřešenou cenu. Druhou nevýhodou byla nespolehlivost odpalování. Ta je pro mě zásadní a nyní vím, že investice do kvalitního rádiového odpalovače se stonásobně vrátí na ušetřených nervech.
Mě se velmi osvědčily odpalovače Pocket Wizard - cena je sice vyšší nebo srovnatelná než cena samotných blesků, ale odpálíte cokoliv i na 100 metrů a přes zeď. Posledním zádrhelem pak bylo padání blesků. To se dá snadno vyřešit přenosným sandbagem (- závažím - většinou se plní pískem, olovem nebo vodou), který se zavěsí na stativ, který je pak stabilní a nic ho nesrazí.
S těmito změnami vznikne levný, přenosný, velmi kompaktní systém záblesků, který může nahradit i velké generátory. Sám takový používám, když jezdím fotit do daleké ciziny vlastní projekty a nechce se mi s sebou brát asistenty nebo velká světla. S cenou (včetně stativů a deštníků) se dá vejít někam mezi 15-25.000 korun za 3 blesky a odpalovače a fotky jsou k nerozeznání od těch, vzniklých za použití záblesků Profoto za stovky tisíc korun.
V příštím díle budeme pokračovat 'velkými' systémy záblesků a rozebereme si několik možností, které při jejich nákupu máme.
- Jak vybrat správná světla - část první právě čtete
- Jak vybrat správná světla - část druhá
- Jak vybrat správná světla - část třetí
Další články autora [všechny články autora ]
- Rozhovor s Tomášem Třeštíkem: Fotky až na dřeň
- Jak fotí akty Robert Vano: Reportáž z workshopu
- V zákulisí reklamního focení - část 2. - focení
- Jak vybrat správná světla - část třetí
- Jak vybrat správná světla - část druhá
- Jaroslav Stehlík - Hranice určuje jen fantazie
Líbil se Vám článek? Hodnoťte jako ve škole:
tisknout |
Sdílet |