« zpět foceni-1-cover

Jak vybrat správná světla - část první

Každý fotograf, který má ambice fotit módu nebo reklamu časem dojde k tomu, že mu slunce nestačí. Jistě, poskytuje sice krásné světlo, ale nedá se sbalit do batůžku na focení v metru ani se nedá vypnout, když ho nepotřebujete nebo přidat ještě jedno, když je potřeba více zdrojů světla. Nastane tedy chvíle, kdy se rozhoduje, jaké záblesky si pořídit. Pokusím se Vám přiblížit, jak vypadala má cesta od začátku až do konce a zase zpátky a jaké záblesky používám a proč.
22.01.2010Praxeautor: Stanislav Petera

Fáze 1 - Začínající fotograf (případně ultra-mobilní fotograf)

Jako většina reklamních/módních fotografů jsem prošel v práci s blesky několika fázemi. Ta první byla velmi chudá - rozpočet jsem měl omezený, focení bylo koníček, u kterého jsem nevěděl, jestli vydržím. Fotil jsem už nejakou dobu kamarády a kamarádky (s první zrcadlovkou - Nikonem D70) a rozhodl jsem se, že pokud chci být módní fotograf, musím mít aspoň jeden blesk. Šel jsem se tedy poradit za odborníky a hodný pán ve Foto Škoda mi vysvětlil, že záblesky jsou drahé, nepřenosné a pokud nemám ateliér, tak skoro zbytečné. Jako náhrada za ně by mi ale mohl stačit systémový blesk odpalovaný interními záblesky a vestavěným infra vysílačem. Koupil jsem tedy na jeho radu SB600, stativ, kloub pro připojení ke stativu a deštník. Celý systém (1x lehký stativ, 1x deštník, 1x kloub na uchycení) byl lehký, vešel se mi do batůžku a mohl jsem od té doby fotit kamarády i první modelky v lese po západu slunce, své světlo jsem si nosil s sebou.

Tento systém měl několik zásadních výhod a několik zásadních nevýhod. Výhodou byla váha a přenosnost - nepotřeboval jsem žádné auto, žádné asistenty a mohl jsem s modelkami vesele šplhat po kopcích. Druhou výhodou pak byla cena - celý komplet nestál víc než 10.000,-. Bohužel, našly se i nevýhody: tím, že blesk byl lehounký (kolem 500g), stativ také a deštník chytal vítr (zvlášť při focení na otevřených prostranstvích nebo třeba v metru), dost často všechno padalo na zem. Blesk to většinou přežil bez úhony, deštník bohužel nikoliv, takže jsem ho musel často měnit. Druhou zásadní nevýhodou pak bylo, že odpalování přes IR a interní záblesk je nespolehlivé a vyžaduje buď přímou viditelnost foťák-blesk nebo pološero/tmu. Jinak se záblesk neodpálí. To je ale v některých případech omezující a někdy mi to i zabránilo udělat fotku, jakou jsem chtěl.

Postupně jsem nakoupil ještě další dva malé systémové blesky se stativy a deštníky. Celý systém byl pořád ještě skladný a lehký, ale použitelnost klesala s tím, jak mi vítr shazoval deštníky a odpálení blesků bylo spíše dílem náhody než něco, na co bych se mohl spolehnout.

Tento systém jsem z výše uvedených důvodů opustil a přešel na velké blesky. I ty mají ale své nevýhody a nyní se k němu ale vracím, s několika změnami, které z něj udělají plnohodnotnou alternativu 'velkých' blesků.

První zásadní věc je výběr blesků. Značkové systémové blesky Canonu i Nikonu jsou pro tento účel zbytečně drahé a umí věci, které nepotřebuji (TTL) - při focení s více blesky si intenzitu nastavuji ručně. Lepší varianta jsou tedy manuální blesky s vyššími směrnými čísly - klidně z bazaru - například od firmy Metz - jejich cena nepřesáhne 2-3.000/ks. Tím bychom měli vyřešenou cenu. Druhou nevýhodou byla nespolehlivost odpalování. Ta je pro mě zásadní a nyní vím, že investice do kvalitního rádiového odpalovače se stonásobně vrátí na ušetřených nervech.

Mě se velmi osvědčily odpalovače Pocket Wizard - cena je sice vyšší nebo srovnatelná než cena samotných blesků, ale odpálíte cokoliv i na 100 metrů a přes zeď. Posledním zádrhelem pak bylo padání blesků. To se dá snadno vyřešit přenosným sandbagem (- závažím - většinou se plní pískem, olovem nebo vodou), který se zavěsí na stativ, který je pak stabilní a nic ho nesrazí.

S těmito změnami vznikne levný, přenosný, velmi kompaktní systém záblesků, který může nahradit i velké generátory. Sám takový používám, když jezdím fotit do daleké ciziny vlastní projekty a nechce se mi s sebou brát asistenty nebo velká světla. S cenou (včetně stativů a deštníků) se dá vejít někam mezi 15-25.000 korun za 3 blesky a odpalovače a fotky jsou k nerozeznání od těch, vzniklých za použití záblesků Profoto za stovky tisíc korun.

V příštím díle budeme pokračovat 'velkými' systémy záblesků a rozebereme si několik možností, které při jejich nákupu máme.

Článek patří do seriálu Jak vybrat správná světla
  1. Jak vybrat správná světla - část první právě čtete
  2. Jak vybrat správná světla - část druhá
  3. Jak vybrat správná světla - část třetí
Autor: Stanislav Petera
Další články autora [všechny články autora ]

Líbil se Vám článek? Hodnoťte jako ve škole:

1 2 3 4 5     hodnocení: 1.63, hodnoceno: 79 krát.

tisknout
Sdílet
 

Magazine / Články / Praxe / Jak vybrat správná světla - část první