« zpět shooting-cover

SHOOTING FASHION STARS

Projekt Shooting Fashion Stars dává již sedmým rokem příležitost a prostor nastupujícím módním designérům k prezentaci děl před širokou odbornou i laickou veřejností. Snaží se tak popřít jakési oblíbené dogma, že v České republice neexistuje žádná vlastní fashion scéna. Letošní ročník se udál ve středu 20.10. v pražských Holešovicích a my jsme byli při tom.
26.10.2010Zajímavostiautor: Eva Došková

Ačkoliv Shooting Fashion Star začínal jako součást Designbloku, kde získával stále silnější a podstatnější pozici, letos už se konal jako zcela samostatná událost. Příhodný prostor galerie DOX se po sedmé večerní začínal plnit VIP hosty (za všechny jmenujme například v současnosti nejznámějšího českého návrháře Jakuba Polanku), novináři a šťastlivci, kterým se včas povedlo získat či vyhrát lístek. Hostesky v bílých tylových sukních u vstupu se usmívaly jako o život a vzduch se třepal očekáváním, co že se to letos na bílých lesklých deskách catwalku odehraje.

 

Jako první přišly na řadu oděvy z dílny Zuzany Kubíčkové. Loňská absolventka pražské VŠUP , která se během svého studia inspirovala i na několika zahraničních stážích, například Ecole Supérieure des Arts Apliqués Duperré v Paříži či na Iceland Academy of Arts v mrazivém Reykjavíku. Ve svých pouhých dvaceti šesti letech má tato rodačka ze Zlína na kontě několik celostátních ocenění, například Národní cenu za studentský design, kterou obdržela hned dvakrát. Na Czech Grand Designu byla nominována na Objev roku i Módního designéra roku, její modely jsou součástí sbírek Umělecko průmyslového muzea v Praze.

Kolekci Cestovní obleky, prezentovanou v rámci večera Shooting Fashion Stars, vysvětlovala návrhářka jako intimní exkurzi do snového světa, paralelu snu jako daleké cesty. „Jsme si opravdu jisti, že život ve spánku není zvláštní život, zvláštní existence?“, ptá se. Vychází z myšlenky, že ve snech neexistuje nic zakázaného, nic jako nevhodný či nepraktický oděv, nic, na čem by záleželo, jak se k tomu postaví druzí. Vesmír sám pro sebe se rozprostírá každou noc, kdy cestujeme do svého vlastního soukromí...

V krátkém černobílém filmu, uvozujícím každou část show, jsme měli příležitost nahlédnout do počátku snového výletu. Pointou předváděných modelů se stalo vrstvení průhledných vrchních částí šatů, umožňujících průhled do hloubky a podstaty, na křehké součástky vespod, jako metafora postupného odkrývání nitra. Výsledkem byly oděvy velmi ženské, něžné, zároveň však smyslné, plné náznaků bez esence studu, návrhy podtrhující siluetu lidského těla, aniž by si s ní zároveň nehrály. Hladké látky a krajkové aplikace se chopily prvních houslí, sekundovány vysokými šněrovacími černými botami na podpatku.

Jako jediná z kolekcí na SFS se tato dokázala vyrovnat se současnými trendy na světové módní scéně, nejen co se týče barev (pro tuto sezónu neutrální stálice ve spojení se řvavě červenou), ale také materiálů a střihů. Ozdobné krajky i průsvitné textilie letos na exponovaných FashionWeekových molech zdatně bojovaly s kožešinami, také průstřihy a spodním prádlem ve stylu body se Kubíčková kontaktovala se svými zahraničními kolegy. Zajímavým komponentem její show, podkreslené příjemnou hudbou navozující pocit exotických dálek, byly i nadkolenky končící v horní úrovni stehen.

Sny vytřídala každodenní ekonomická a ekologická realita, prezentovaná Zuzanou Sedmidubskou v kolekci Stripes. Klasický záběr na dvojici procházející dlouhou alejí v počátečním krátkém filmu roztomile zakončil dialog o léčivosti mravenčího kousnutí, když pár s plastovými kbelíky doklopýtal k mraveništi. „Lidé se pak mohou dožít až sta let, to jsi nevěděla?“.

Zuzana Sedmidubská je dalším z absolventů VŠUP, konkrétně ateliéru oděvního výtvarnictví pod vedením akademického malíře Josefa Ťapťucha. Pod svou značkou 7dub se již třetím rokem věnuje výhradně autorské oděvní tvorbě pro něžnější část populace, přičemž klade hlavní důraz na řemeslné zpracování. Absolventka stáží ve Slovinsku a Španělsku se ráda nechává ovlivňovat svým okolím, cestami či přírodou, její poznávací značkou se časem vyprofilovala asymetrie, která jí dokonce dvakrát pomohla k titulu Top Styl Designer na veletrhu Styl á Kabo.

 

Koncept série Stripes založila na bio přístupu a maximálním využití odpadu. Zajímavý prvek sešívání pruhů v celistvý oděv se notně projevil i na chování materiálu, kterému zamýšlela Sedmidubská dát hlavní slovo. Žádné uměliny neměly k jejím bavlněným nitím přístup, pouze šetrné bio hedvábí, bio bavlna barvená přírodními bylinami či pleteniny z ní. Jediná výjimka byla udělena plyši z recyklovaných PET lahví, neboť naplnil skutkovou podstatu eko-friendly filosofie, jež se stává stále modernější záležitostí.

Modelky v gumových balerínách vpluly na molo lehce mužným krokem v rytmu pozitivní instrumentálky, oděny do šatů v krémovém tónu, v první půli přehlídky v kombinaci s přirozenou oranžovou, později pak olivově zelenou. Až na několik modelů s originálně řešenými rameny se však tentokrát střihy Sedmidubské držely spíše při zemi, v klasičtější rovině, jež přiznávala inspiraci elegantní první republikou. Ozvláštňujícím prvkem pruhovaných oděvů byl vyhodnocen, jak také jinak, volný pruh sloužící jako vázačka či prostě jen dekorace.

Jestliže Sedmidubská podpořila přírodu, návrhářské duo Dvojitá obrátilo svoji pozornost spíše k lidskému stavitelství. V úvodním filmu místo milé zvířecí debaty použilo velmi častý motiv nešťastného mladíka v telefonní budce, jemuž se na druhé straně aparátu nikdo neozývá. Za prosklenými dveřmi sychravo střídá déšť, kvičí noční tramvaje a mladý muž si rezignovaně zapaluje cigaretu...

Pokračování příště...

Autor: Eva Došková
Další články autora [všechny články autora ]

Líbil se Vám článek? Hodnoťte jako ve škole:

1 2 3 4 5     hodnocení: 1.71, hodnoceno: 7 krát.

tisknout
Sdílet
 

Magazine / Články / Zajímavosti / SHOOTING FASHION STARS